ΑΠΟΚΤΗΣΗ ΣΗΜΑΝΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΖΩΗ ΜΕΣΩ
ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ
Α. Συμβολικό παιχνίδι/ παιχνίδι προσποίησης
Τα παιδιά με την φαντασία τους δημιουργούν διαφορετικούς κόσμους, φτιάχνουν τις δικές
τους ιστορίες και βλέπουν τα πράγματα από διαφορετική οπτική γωνία.
Βρέφη : Τα παιδιά κάτω του έτους δεν μπορούν ακόμα να παίξουν συμβολικό
παιχνίδι. Μπορούν όμως να αντιγράψουν τους γονείς τους με κινήσεις ( πως
χαιρετάμε, πως στέλνουμε φιλάκια, πως παίζουμε κου πε πε), να βάλουν τουβλάκια
το ένα πάνω στο άλλο, να κάνουν τα αυτοκινητάκια να τρέχουν στο δωμάτιο ή να
μιμούνται κινήσεις του προσώπου ή και φωνές. Οι ρουτίνες/ επαναλήψεις
γενικότερα βοηθούν. Αλλά μην σας προβληματίσει μια αποτυχία, αλλάξτε λίγο τα
πράγματα, ώστε το βρέφος σας να μάθει να προσαρμόζεται σε νέες εικόνες, ήχους,
μυρωδιές και ανθρώπους.
1-3 ετών: Τα παιδιά άνω του έτους έχουν την δυνατότητα να ξεχωρίσουν την
πραγματικότητα από την φαντασία (“Αυτό το σχέδιο ενός σκύλου σε ένα βιβλίο
αντιπροσωπεύει ένα σκυλί στην πραγματική ζωή!”)— επομένως μπορούν να παίξουν
συμβολικό παιχνίδι σε αυτήν την ηλικία.
Όπως, παραδείγματός χάρη, μπορούν να χρησιμοποιήσουν την μπανάνα ως τηλέφωνο για
να τηλεφωνήσουν στην γιαγιά τους! Χρησιμοποιούν τα πλαστικά ταπερ της κουζίνας για
να μαγειρέψουν και ταΐσουν τα αρκουδάκια τους !Τα παιδιά που είναι λιγότερο εκδηλωτικά
ή είναι πιο ντροπαλά μπορεί να μην τους αρέσει αυτό το είδος του παιχνιδιού, οπότε
προσπαθήστε να το κάνετε εσείς πιο διασκεδαστικό ή αστείο.
3-6 ετών: Σε αυτή την ηλικία, τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να προσποιούνται ότι
είναι γιατροί, πυροσβέστες, πριγκίπισσές —και οτιδήποτε άλλο.
Μπορούν να εφευρίσκουν νέα παιχνίδια, να κάνουν τα παιχνίδια τους να κινούνται αλλά
και να έχουν νέες εμπειρίες ενδεχομένως τρομακτικές (πηγαίνοντας στον οδοντίατρο,
πρώτη μέρα στο σχολείο).
Όταν προσπαθούν να δημιουργήσουν κανόνες για ένα παιχνίδι ή παίζουν με ένα άλλο παιδί
καλλιεργείται η ανεξαρτησία, η εν συναίσθησή και η δημιουργική τους σκέψη. Αντιθέτως
παίζοντας ένα χαρακτήρα σε ένα βιντεοπαιχνίδι δεν τους προσφέρει την ίδια εμπειρία.
Προσπαθήστε να αφήσετε το παιδί σας να είναι ο δάσκαλός σας, να σας σώσει από μια
πυρκαγιά ή να σας κάνει ένα τσεκ-απ – ίσως αποκτήσετε κάποια εικόνα για τις σκέψεις και
τα συναισθήματά του μέσω του συμβολικού παιχνιδιού.
Β. Παιχνίδια συγκέντρωσης και προσοχής
Βρέφη: Ίσως αναρωτιέστε, τι είδους συγκέντρωση μπορεί να έχει ένα μωρό ?. Τα
βρέφη παρατηρούν αυτό που παρατηρούν και οι γονείς του – κάτι που ονομάζεται
«κοινή προσοχή». Τοποθετούμε ένα παιχνίδι (κουδουνίστρα, λούτρινο αρκουδάκι,
μπάλα) στο οπτικό πεδίο του μωρού και στην συνέχεια μιλάμε για αυτό (του
δίνουμε όνομα, σχολιάζουμε το χρώμα, και σε τι χρησιμοποιείται), με αυτό τον
τρόπο τα βρέφη μπορούν να αρχίσουν να μαθαίνουν τόσο τη γλώσσα όσο και τις
διαφορετικές έννοιες.
Πολύ μεγάλη προσοχή, όταν έχουμε ένα βρέφος κλείνουμε την τηλεόραση και
αποφεύγουμε την έκθεση σε οθόνες, τουλάχιστον μέχρι την ηλικία των 2 ετών. Έχει
αποδεδειγμένα βρεθεί καθυστέρηση στην διανοητική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των
παιδιών που εκτίθενται από πολύ νωρίς και πολύ συχνά σε οθόνες.
Ξεκινήστε σταδιακά με ένα βιβλίο ή με ελεύθερο παιχνίδι σε εσωτερικό ή εξωτερικό
χώρο, και θα είστε σε θέση να επεκτείνετε σιγά σιγά το εύρος της προσοχής και της
συγκέντρωσης τους με την πάροδο του χρόνου.
1-2 ετών : Στην ηλικία αυτή τα νήπια είναι περήφανα ότι μπορούν να κάνουν
περισσότερα πράγματα, γιατί βελτιώνεται η λεπτή τους κινητικότητα. Απλά παζλ,
καβαλέτα ζωγραφικής ή πιο πολύπλοκα συμβολικά παιχνίδια (όπως να φτιάξουν
ένα φαντασιακό γεύμα από πλαστελίνη και να «ταΐσουν» τα αγαπημένα τους
λούτρινα ζωάκια) μπορούν να κρατήσουν το παιδί συγκεντρωμένο σε μια
δραστηριότητα για 15 ή περισσότερα λεπτά. Πιθανότατα θα χρειαστεί να βοηθήσετε
το παιδί σας να συγκεντρωθεί για περισσότερο χρόνο δίνοντάς του υποδείξεις για
το τι θα μπορούσε να κάνει ή με το να συμμετέχετε κι εσείς ή με το να το
παρακινήσετε να δοκιμάσει κάτι καινούργιο.
Εάν το παιδί σας είναι περισσότερο ζωηρό, προτείνεται πριν κάτσει στο τραπέζι να παίξει
με ένα παζλ, να ζωγραφίσει ή να παίξει ένα επιτραπέζιο παιχνίδι να έχει παίξει ένα
παιχνίδι με έντονη κινητική δραστηριότητα (π.χ. κυνηγητό, γαργαλητό, αγώνα δρόμου,
ποδόσφαιρό) . Έχει αποδειχθεί ότι με αυτό το τρόπο θα υπάρχει καλύτερη επιτυχία στη
συγκέντρωση του.
3-4 ετών : Το εύρος της προσοχής αρχίζει να αυξάνεται στα 3-4 χρόνια, αλλά θα
χρειαστεί ακόμα κάποια παρακίνηση από τους γονείς για να δοκιμάσουν νέα
πράγματα ή να παραμείνουν στην πόστο τους περισσότερη ώρα.
Σε αυτήν την ηλικία, μπορείτε να δοκιμάσετε περισσότερα παιχνίδια σταδιακών βημάτων
(όπως να φτιάξετε δείπνο και επιδόρπιο από πλαστελίνη !), περισσότερο πολύπλοκο
συμβολικό παιχνίδι(όπως την οργάνωση και το παιχνίδι σε ένα ιατρείο) ή πιο περίπλοκα
παζλ και επιτραπέζια παιχνίδια που ο καθένας περιμένει την σειρά του. Ακριβώς όπως τα
μικρότερα παιδιά, τα πιο ζωηρά άτομα θα χρειαστεί να έχει προηγηθεί παιχνίδι με έντονη
σωματική δραστηριότητα για να συγκεντρωθούν στην συνέχεια περισσότερο.
5-6 ετών : Σε αυτήν την ηλικία ο μετωπιαίος λοβός ωριμάζει και ο έλεγχος της
προσοχής και ο σχεδιασμός είναι πιο αποτελεσματικοί για τα περισσότερα παιδιά.
Αυτή είναι η τέλεια στιγμή για να αφήσετε το παιδί σας να σχεδιάσει τι θέλει να
κάνει, ίσως ακόμη και με μια γραπτή λίστα ελέγχου των βημάτων του, και να το
πραγματοποιήσει μόνο του. Τα επιτραπέζια παιχνίδια είναι εξαιρετικά για αυτήν την
ηλικία, τότε τα παιδιά σκέφτονται περισσότερο με κανόνες και χρειάζονται επίσης
βοήθεια για να μάθουν πώς να είναι καλοί νικητές και χαμένοι. Οι χειροτεχνίες με
πολλά βήματα ή που απαιτούν υπομονή και εστίαση στη λεπτομέρεια είναι επίσης
ένας ικανοποιητικός τρόπος για να δείτε πόσο σημαντική δουλειά μπορεί να κάνει
το παιδί σας.
Γ. Εν συναίσθηση
Περισσότερο από ποτέ, χρειαζόμαστε να μεγαλώσουμε ανθρώπους με εν συναίσθηση και
ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο. Θα συναντήσουν στην ζωή τους πολλά περίπλοκα
ζητήματα και θα χρειαστεί να μπορούν να ακούσουν ο ένας τον άλλον και να
συνεργαστούν.
Παιδιά ως 3 ετών : Πώς καταλαβαίνουν τα διαφορετικά συναισθήματα τα μωρά και τα
νήπια; Όπως εμείς, πιθανότατα νιώθουν το σώμα τους να αλλάζει – ο καρδιακός ρυθμός
αυξάνεται, οι μύες τεντώνονται, το στομάχι γουργουρίζει περίεργα – αλλά σε αντίθεση με
εμάς, δεν έχουν πολύπλοκη γλώσσα για να σκεφτούν τα συναισθήματά τους.
Ωστόσο, τα βρέφη και τα νήπια απορροφούν πάντα αυτό που λέμε εμείς οι γονείς,
επομένως αξίζει τον κόπο να μιλήσουμε δυνατά για τα συναισθήματα μας και τον τρόπο
επίλυσης προβλημάτων. Μπορείτε να δώσετε στο μικρό σας ένα συναισθηματικό λεξιλόγιο
επισημαίνοντας τι πιστεύετε ότι αισθάνεται όταν κλαίει. Πολλές φορές συμβουλεύω τους
γονείς να μιλούν και να αντιμετωπίζουν τα μωρά τους ακόμη και από την κοιλίτσα της
μαμάς σαν να ήταν ολοκληρωμένοι άνθρωποι, να τους εξηγούν τα πάντα ,να μοιράζονται
τις ανησυχίες αλλά και την χαρά, την ευτυχία, την περηφάνια. Μιλήστε για το πώς θα το
διαχειριστείτε όταν κάτι σας απογοητεύει, και αναρωτηθείτε δυνατά για το πώς νιώθουν
οι άλλοι άνθρωποι. Όσο περισσότερο τα μικρά παιδιά νιώθουν ότι τα καταλαβαίνουν οι
μεγάλοι τους, τόσο περισσότερο θα μπορούν να καταλαβαίνουν τους άλλους ανθρώπους—
και αυτό είναι εν συναίσθηση!
Παιδιά 3-6 ετών: Τα μικρά παιδιά αγαπούν τα λούτρινα ζωάκια και η σχέση τους με τον
αγαπημένο τους λούτρινο φίλο να μπορεί να παίξει πολλούς ρόλους. Τους δίνουν μαγικές
σκέψεις, συναισθήματα και προσωπικότητες—έτσι ρωτήστε το παιδί σας μερικές φορές για
τα αγαπημένα του κουκλάκια. Αναρωτηθείτε τι σκέφτονται τα κουκλάκια κατά τη διάρκεια
μιας προσποιημένης επίσκεψης στον οδοντίατρο ή όταν συναντούν νέους ανθρώπους (για
παράδειγμα, όταν μπαίνει ένα νέο παιχνίδι στο σπίτι!).
Μπορείτε να ρωτήστε τα παιδιά προσχολικής ηλικίας για φίλους που κάνουν στο σχολείο:
ποιο είναι το αγαπημένο τους φαγητό ή παιχνίδι ή τηλεοπτική εκπομπή; Ποιο είναι το
αγαπημένο τους μέρος για να ταξιδέψουν; Πώς είναι να έχεις διαφορετικούς τύπους
μαλλιών ή τόνους δέρματος; Μερικά παιδιά μπορεί φυσικά να μην κάνουν αυτό το είδος
ερωτήσεων (τα παιδιά μπορεί να είναι πολύ εγωκεντρικά, και αυτό είναι φυσιολογικό),
επομένως σας βοηθά να εμπλουτίστε τις σκέψεις τους.
Ανω των 6 ετών: Στο σχολείο και όχι μόνο, τα παιδιά μπορούν να αρχίσουν να σκέφτονται
περισσότερο έννοιες όπως η ευγένεια, οι κανόνες και οι τρόποι, καθώς και διαφορές
όπως το φύλο η φυλή, ο πολιτισμός και οι ικανότητες.
Η ανάγνωση βιβλίων η παρακολούθηση ταινιών για διαφορετικές εμπειρίες είναι ένας
πολύ καλός τρόπος να ανακαλύψτε πώς νιώθει το παιδί σας για τους άλλους ανθρώπους.
Μια δραστηριότητα που μπορείτε να δοκιμάσετε είναι να συζητήστε με το παιδί σας για
όλα τα πράγματα, αυτά που είναι ευκολά ( π.χ. το φαγητό, ο ύπνος) αλλά και για τα
πράγματα που του είναι δύσκολα (τους κανόνες, τις διαφωνίες, τα όρια) —και κάντε το
αυτό για όλους μέσα στην οικογένεια. Αυτό μπορεί να βοηθήσει να καταλάβει το παιδί ότι
όλοι είμαστε διαφορετικοί και ξεχωριστοί και αυτό είναι φυσιολογικό.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ
ΠΑΙΔΙΟΥ
- Πέρα από τη χαρά και την διασκέδαση το παιχνίδι είναι απαραίτητο για την υγεία και την
ανάπτυξη του παιδιού σας. - Το παιχνίδι βοηθά στην οικοδόμηση σημαντικών κοινωνικο συναισθηματικών, γνωστικών, γλωσσικών δεξιοτήτων και εξίσου σημαντικό είναι στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του παιδιού.
Όταν παίζετε με το παιδί σας, βοηθάτε και καλλιεργείτε ένα ολοκληρωμένο ενήλικά. Το παιδί
μέσω από το παιχνίδι εκφράζεται, εκπαιδεύεται, μαθαίνει, γυμνάζεται αλλά και
ξεκουράζεται και χαλαρώνει όπως και κοινωνικοποιείται. - Πολλές φορές αναρωτιόμαστε πιο είναι το κατάλληλο παιχνίδι για το παιδί μου. Το
σημαντικότερο είναι το παιχνίδι να είναι ασφαλές. Γι’ αυτό πάντοτε διαβάζουμε τις
ενδείξεις του κατασκευαστή. Το καταλληλότερο παιχνίδι δεν είναι πάντοτε το ακριβότερο. - Πόσα βρέφη δεν παίζουν με τις ωρες με τις κουτάλες της κουζίνας?
- Πόσο εποικοδομητικό είναι το παιχνίδι των 6 χρονών στις πλατείες με συνομήλικούς τους?
- Γι’ αυτό δώστε χρόνο και χώρο στα παιδιά σας να παίξουν, ακόμη και στα 14χρονα.
Τέλος για να μην υπάρχει καμία παρανόηση, λέγοντας παιχνίδι δεν εννοούμε το
ηλεκτρονικό παιχνίδι.
0-12 ΜΗΝΩΝ
-Βιβλία από ύφασμα, πλαστικό ή χαρτόνι, με μεγάλες εικόνες και σχέδια σε έντονες
αντιθέσεις
-Δοχεία και κύπελλα
-Άθραυστοι καθρέφτες στερεωμένοι
-Μεγάλα ξύλινα ή πλαστικά κομμάτια
-Κουδουνίστρες
-Μαλακά ζωάκια, κούκλες ή μπάλες, που να πλένονται
-Φωτεινά, κινούμενα αντικείμενα στην κούνια, τα οποία όμως δε φτάνει το μωρό
-Κρεμαστά κρεβατιού με φως, περιστροφή και μελωδίες τα οποία δεν φτάνει όμως το
μωρό
-Μαλακά ζωάκια και μεγάλες κούκλες
-Μαλακές μπάλες και υφασμάτινοι μεγάλοι κύβοι
-Μουσικά κουτιά και μουσικά παιχνίδια
-Παιχνίδια που επιπλέουν στο μπάνιο
-Παιχνίδια μαλακά, υφασμάτινα με έντονα χρώματα και σχήματα που εκπέμπουν ήχους
-Παιχνίδια που μπορεί να στοιβάξει, σε διαφορετικά σχήματα, χρώματα και μεγέθη
-Παιχνίδια που όταν το μωρό τα πιέζει βγάζουν ήχο
-Παιχνίδια με το σώμα του παιδιού
-Καθημερινά αντικείμενα διαφορετικών υφών
-Αντικείμενα καθημερινής χρήσης
12-24 ΜΗΝΩΝ
Απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια
-Βιβλία από ύφασμα, πλαστικό ή χαρτόνι, με μεγάλες εικόνες και σχέδια σε έντονες
αντιθέσεις
-Μεγάλο κουτί διαφόρων παιχνιδιών
-Κομμάτια (πχ κυπελάκια) που μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο
-Κουτιά με αντικείμενα που γεμίζει και αδειάζει
-Παιχνίδια που τα παιδιά σπρώχνουν και τραβούν (όχι με μακριά κορδόνια) με ρόδες
-Κούκλες όλων των μεγεθών γερής κατασκευής
-Κύβοι που τους τοποθετεί στο κατάλληλο άνοιγμα κουτιού
-Μεγάλα μολύβια και χαρτιά για να μουτζουρώνει
-Μουσικά παιχνίδια και μουσικές πλατφόρμες
-Παιχνίδια με κουμπάκια ή πλήκτρα (αίτιο-αποτέλεσμα)
-Παιδικά αυτοκίνητα και φορτηγά
-Παιχνίδια για να σκάβει (ξύλινο ή πλαστικό κουβαδάκι, φτυάρι, τσουγκράνα)
-Παιχνίδια που εφαρμόζουν και μπαίνουν το ένα μέσα στο άλλο
-Παιχνίδια που σχηματίζουν στοίβες
-Παιχνίδια – τηλέφωνα (χωρίς καλώδια)
-Πάνινα ζωάκια
-Παιχνίδια με το σώμα του παιδιού
-Καθημερινά αντικείμενα διαφορετικών υφών
-Αντικείμενα καθημερινής χρήσης
2-3 ΕΤΩΝ
Απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια (3-4 κομματιών)
-Βιβλία με σύντομα παραμύθια και εικόνες δράσης
-Μαυροπίνακας και κιμωλία ή πίνακας λευκός με μαρκαδόρους
-Τουβλάκια, κυβάκια, μεγάλα Lego, πρώτο οικοδομικό υλικό
–Ξύλινα παζλ εν σφηνωμάτων ανθρώπινης φιγούρας
-Εν σφηνώματα με σφυράκια
-Εκπαιδευτικά τραπεζάκια, που το παιδί μαθαίνει λέξεις, χρώματα, κ.ά.
-Καροτσάκια
-Κουκλόσπιτο, κούκλες-μαριονέτες
-Φάρμες με ζωάκια
-Λούτρινα κουκλάκια και ζωάκια
-Μουσικά όργανα με φωτάκια και ήχους
-Μπάλα για να κλωτσάει, πιάνει και πετάει αδρά
-Παιδικά κουζινικά σκεύη παιχνίδια
-Παιχνίδια εξωτερικού χώρου: κουτί με άμμο, σπιτάκι, κουβαδάκια και φτυάρια
-Παιχνίδια-μεταφορικά μέσα για να ανεβαίνει πάνω
-Πηλός, πλαστελίνη
-Μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές
-Κασετόφωνο ή μαγνητόφωνο
-Ρούχα μεταμφίεσης
-Εξαρτήματα αδρής κίνησης (παιδική χαρά κλπ.)
-Υλικά για φανταστικό και συμβολικο παιχνίδι (play mobile κλπ.)
3-5 ΕΤΩΝ
-Απλά παζλ με 5-6 κομμάτια
-Βιβλία για αφήγηση ιστοριών(σύντομες ιστορίες ή ιστορίες δράσης)
-Μαυροπίνακας και κιμωλία ή πίνακας λευκός με μαρκαδόρους
-Τουβλάκια, κυβάκια, οικοδομικό υλικό
-Παιδικά εργαλεία (κατσαβιδάκια, λαβίδες, μαχαιράκια, σφυράκια κλπ.)
-Εκπαιδευτικά τραπεζάκια, που το παιδί μαθαίνει λέξεις, χρώματα, σχήματα, μεγέθη κ.ά.
-Καροτσάκια
-Κουκλόσπιτο, κούκλες-μαριονέτες
-Μπάλα για να κλωτσάει, πιάνει και πετάει
-Παιχνίδι στόχου (bowling,darts κλπ.)
-Παιδικά κουζινικά σκεύη παιχνίδια
-Παιχνίδια εξωτερικού χώρου: κουτί με άμμο, σπιτάκι, κουβαδάκια και φτυάρια
-Παιχνίδια – μεταφορικά μέσα
-Πηλός, πλαστελίνη
-Μπογιές, μη τοξικές δαχτυλομπογιές
-Κασετόφωνο ή μαγνητόφωνο
-Ρούχα μεταμφίεσης
-Τρίτροχο ποδήλατο
-Επιτραπέζια που δεν απαιτούν ανάγνωση
-Χειροτεχνίες (να κόβει και να κολλάει) και ζωγραφική (πινέλα, κιμωλία, ξυλομπογιές,
μαρκαδόρους)
-Αντικείμενα εικαστικά (καβαλέτα, σετ ζωγραφικής κλπ.)
-Βιβλία βαψίματος
-Παιχνίδια μνήμης
-Πολύπλοκα κατασκευαστικά παιχνίδια (Lego, τουβλάκια, σε πρότυπο κλπ.)
-Υλικά δραματοποίησης
-Ψαρέματα
-Δραστηριότητες νοικοκυριού όπως μαγείρεμα, σιγύρισμα, κηπουρική, περιποίηση ζώου
-Εξαρτήματα αδρής κίνησης (παιδική χαρά κλπ.)
-Υλικά πιο σύνθετα για φανταστικό και προβολικό παιχνίδι (play mobile με σπιτάκια κλπ.)
5-10 ΕΤΩΝ
Αθλητικός εξοπλισμός (μπάσκετ, τέρματα κλπ.)
-Ψαλίδια με αμβλυμμένες άκρες, σετ ραπτικής
-Πατίνια με προστατευτικό εξοπλισμό
-Σχοινάκι
-Ποδήλατα
-Επιτραπέζια παιχνίδια
-Κουκλοθέατρο, μαριονέτες
-Βαλιτσάκια γιατρού και νοσοκόμας
-Αντικείμενα εικαστικά
-Υλικά δραματοποίησης
-Δραστηριότητες νοικοκυριού όπως μαγείρεμα, σιγύρισμα, κηπουρική, περιποίηση ζώου
-Ομαδικά παιχνίδια
-Παιχνίδια στον Η/Υ
-Μουσικά όργανα
-Μικρά εργαστήρια δραστηριοτήτων
-Παιχνίδια για την εκμάθηση αριθμών, γραμμάτων, γραφής
-Ακροστιχίδες
-Παιχνίδια σύνθετων κατασκευών
-Παιχνίδια διαφορών
-Παιχνίδια προβολής εικόνων (π.χ.view master,video projector κλπ.)
–Σετ χειροτεχνίας
–Σύνθετα παζλ
10-14 ΕΤΩΝ
-Παιχνίδια στους υπολογιστές
-Ραπτική, πλέξιμο, κέντημα
-Συναρμολογήσεις
-Κατασκευές
-Μικροσκόπια / τηλεσκόπια
-Επιτραπέζια παιχνίδια
-Αθλητικός εξοπλισμός
-Συλλογές
-Σετ περιποίησης εαυτού.